دلیل قفل شدن گیربکس اتومات در حالت پارک

گیربکس اتومات

در تعمیرگاه تخصصی گیربکس نامبروان، صرفا تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک انجام می‌شود. 

لطفا در مورد گیربکس‌های دستی سوال نفرمایید.

یکی از مواردی که سبب خرابی و گیج شدن رانندگان در زمان استفاده از خودرو می‌شود، قفل شدن گیربکس اتوماتیک در حالت پارک خودرو است، در این زمان خودرو علی‌رغم تلاش شما حرکت نمی‌کند، این مشکل به دلایل مختلفی بروز می‌کند که رفع هرکدام به راه‌حل مجزایی نیازمند است. اگر در زمان قفل شدن گیربکس اتوماتیک در حالت پارک فشار بی‌دلیل و زیادی به گیربکس اتوماتیک وارد شود گیربکس شکسته شده و از کار خواهد افتاد.

از اوایل دهه 1990، خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک دارای یک ویژگی ایمنی به نام قفل تعویض کلید بوده‌اند که هر بار که دنده را در موقعیت پارک قرار می‌دهد قفل می‌کند. برای خارج کردن شیفتر از پارک، سوئیچ احتراق باید در وضعیت «ON» یا «RUN» باشد و کلید باید در سوئیچ جرقه‌زنی قرار گیرد. اجزای اولیه‌ای که شیفتر را قفل و رها می‌کنند، سوئیچ احتراق، سوئیچ چراغ‌ترمز/سوئیچ استاپ لایت و شیر برقی اینترلاک دنده هستند. وقتی یکی از این قطعات خراب می‌شود، ممکن است برای خارج کردن دنده از پارک کمک بخواهید.

 

علت گیرکردن تعویض دنده در پارک چیست؟

زمانی که یک خودروی اتوماتیک در حالت پارک گیر می‌کند، معمولاً به این دلیل است که بند پارکینگ شکسته شده است. هنگامی‌که ماشین در “پارک” است، دستبند پارکینگ آن را به‌طور تصادفی از حرکت بازمی‌دارد. شبیه یک اهرم است و یک‌دنده مخصوص پارکینگ متصل به شفت خروجی گیربکس را می‌چرخاند.

این‌ها دلایل رایجی هستند که باعث می‌شوند تعویض دنده در پارک گیر کند:

فشار به دلیل پارک درشیب

هنگام پارک کردن در یک شیب تند، گیره پارکینگ گیربکس را می‌توان تحت‌فشار زیادی قرارداد زیرا در دنده پارکینگ فرو می‌رود. هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، کاسه پارکینگ و دنده پارکینگ کل وزن خودرو را نگه می‌دارند. به همین دلیل، اغلب به‌سختی می‌توان ماشین را از پارک خارج کرد و رانندگان را سرگردان می‌کند.

در این حالت، این فشار باید برداشته شود تا به هر چرخ‌دنده گیربکس اتوماتیک داده شود. این کار معمولاً با کمک یک نفر دوم انجام می‌شود که ماشین را به جلو و عقب تکان می‌دهد تا حرکت کافی برای جدا شدن دنده‌ها ایجاد شود.

برای اینکه این اتفاق نیفتد، باید ترمز خود را قبل از قرارداد خودرو در پارک هنگام توقف درشیب، تنظیم کنید. این بدان معناست که وزن خودرو به‌جای گیره پارکینگ و دنده پارکینگ روی مجموعه‌های ترمزدستی قرار می‌گیرد.

تعویض دنده

تعویض دنده رابطی است که برای تعویض دنده از آن استفاده می‌کنید. در برخی موارد، این می‌تواند شکسته شود و باعث مشکلات گیربکس اتوماتیک شود. اگر هنگام تعویض دنده مقاومت کمی احساس می‌کنید یا اصلاً مقاومت نمی‌کنید، ممکن است این مشکل باشد.

کابل گیربکس شکسته

کابلی وجود دارد که شیفتر دنده ماشین شمارا به بقیه سیستم گیربکس متصل می‌کند. این کابل می‌تواند به‌مرورزمان کشیده شود و درنهایت پاره شود. وقتی کابل پاره می‌شود، نمی‌توانید ماشین خود را از دنده فعلی خارج کنید. این به این دلیل است که شیفتر دنده شما با بقیه سیستم گیربکس تماس ندارد.

کابل گیربکس می‌تواند برخی از علائم را هنگامی‌که شروع به کشیده شدن می‌کند نشان دهد. این شامل:

  • مشکل در تعویض دنده
  • گیرکردن کلید در جرقه
  • دنده شیفتر با دنده ماشین همخوانی ندارد

 

اینترلاک شیفتر

مهندسان معمولاً یک سیستم اینترلاک شیفتر را در هر خودرو قرار می‌دهند تا نتوان آن را به‌صورت تصادفی به درایو یا معکوس تغییر داد. این قفل باعث می‌شود تا زمانی که پدال ترمز فشار داده نشود، شیفتر را نمی‌توان از پارک خارج کرد.

اما گاهی اوقات سیستم‌های اینترلاک زمانی که روی “درگیر” تنظیم می‌شوند، از کار می‌افتند. اکثر خودروسازان قفل تعویض دنده را روی خودروهای خود قرار می‌دهند، بنابراین رانندگان می‌توانند از گیر افتادن در این شرایط جلوگیری کنند. این نسخه به رانندگان اجازه می‌دهد تا قفل دنده را در خودروهای خود دور بزنند.

در برخی خودروها، می‌توانید با چرخاندن کلید به موقعیت جانبی و قرارداد شیفتر در حالت خنثی، قفل شیفتر را دور بزنید. سپس می‌توانید ماشین را روشن کنید.

اگر این کار نکرد، می‌توانید از تغییر قفل دستی استفاده کنید. بیشتر اوقات، یک کلید یا یک پیچ‌گوشتی سر تخت کوچک را داخل آن قرار می‌دهید. مکان این بازنویسی دستی از ماشینی به ماشین دیگر متفاوت است، اما می‌توانید در کتابچه راهنمای مالک خود بدانید که کجا قرار دارد. یادگیری در مورد این قوانین در حال حاضر ایده خوبی است، بنابراین لازم نیست زمانی که مشکلی در پارک اتفاق می‌افتد آن‌ها را جستجو کنید.

خرابی سوئیچ ترمز

همان‌طور که قبلاً گفته شد، اکثر خودروها دارای یک اینترلاک شیفتر هستند که تنها با فشار دادن پدال ترمز می‌توان آن را جدا کرد. هنگامی‌که پدال ترمز فشار داده می‌شود، یک سوئیچ ترمز به این سیستم می‌گوید. سوئیچی که چراغ‌های ترمز شمارا روشن و خاموش می‌کند اغلب به مکانیسم اینترلاک دنده خودروی شما متصل است. این کلید توسط فیوز کنترل می‌شود. در صورت ازکارافتادن سوئیچ یا فیوز، وسیله نقلیه شما ممکن است در پارک گیر کند.

تشخیص این مشکل نسبتاً آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از شخصی بخواهید تا بررسی کند که چراغ‌های ترمز هنگام فشار دادن پدال ترمز روشن می‌شوند. در صورت عدم استفاده از سوئیچ ترمز باید بیشتر موردبررسی قرار گیرد. اگر این سوئیچ کار نکند، عملکرد اینترلاک ممکن است آسیب ببیند. بیشتر اوقات، اینترلاک دنده خودرو به‌گونه‌ای کار می‌کند که گویی هرگز پدال ترمز را فشار نداده‌اند.

ساده‌ترین راه برای فهمیدن مشکل این است که از کسی بخواهید نحوه عملکرد چراغ‌های ترمز ماشین شمارا بررسی کند. اگر پدال ترمز را فشار می‌دهید و چراغ‌های ترمز روشن نمی‌شوند، احتمالاً به دلیل خرابی سوئیچ ترمز است. این‌یک تشخیص احتمالی است که بعداً با یک مولتی متر قابل‌بررسی است.

اگر سوئیچ ترمز ماشین شما خراب است، باید یک سوئیچ جدید تهیه کنید، بنابراین این اتفاق دیگر تکرار نمی‌شود. بیشتر اوقات، این‌یک کار ساده است که به‌جز سنسور جدید هزینه زیادی ندارد. اکثر فروشگاه‌های قطعات خودرو در نزدیکی شما سنسورهای ترمز دارند که باید تعویض شوند. اگر هیچ‌یک از این تعمیرات جواب نداد، وقت آن است که ماشین را به مکانیک ببرید. ممکن است اتفاق بدتری رخ دهد.

تعمیر گیربکس اتوماتیک، تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک نامبروان

در تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک نامبروان، ما می‌توانیم سرویس و تنظیم قابل‌اعتمادی برای سیستم گیربکس اتوماتیک خودروی شما ارائه دهیم. گروه مکانیک باتجربه ما می‌تواند به‌سرعت مشکلات مربوط به گیربکس اتوماتیک را تشخیص دهد و توصیه‌های عالی در مورد خدمات تعویض ارائه می‌کند تا به شما کمک کند خودروی خود را به جاده بازگردانید.

امتیاز 4.4 از 5

برای رفع مشکل خودروی خود و یا انجام سرویس های دوره ای و یا هماهنگی جهت ارسال خودروبر رایگان در تمامی نقاط کرج، با کارشناسان ما تماس بگیرید:  ۰۹۱۲۷۶۵۶۰۶۷

——————————————————-

راه های ارتباطی با نامبروان

موبایل (ایمان پرناک): ۰۹۱۲۷۶۵۶۰۶۷

اینستاگرام: gearboxnumber1@

کانال آپارات نامبروان

کانال یوتوب نامبروان

——————————————————-

در تعمیرگاه تخصصی گیربکس نامبروان، صرفا تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک انجام می‌شود. 

لطفا در مورد گیربکس‌های دستی سوال نفرمایید.

ایمان پرناک

تعمیرگاه تخصصی گیربکس نامبروان با مدیریت ایمان پرناک، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۲ در زمینه تعمیرات گیربکس های اتوماتیک آغاز کرد.

این تعمیرگاه همواره به دنبال ارایه بهترین خدمات و سرویس ها به مشتریان خود بوده است و اکنون مجهز به پیشرفته ترین دستگاه های عیب یاب تخصصی گیربکس کلیه خودروها می باشد.

تعمیرگاه گیربکس نامبروان جهت جلب رضایت شما مشتریان گرامی، خدماتی چون مشاوره تلفنی و همچنین خودروبر رایگـان از سراسر نقاط کـرج قرار داده است.

ایمان پرناک: ۰۹۱۲۷۶۵۶۰۶۷

3 پاسخ

  1. سلام ماشین من آریو هست که از حالت پارک خارج نمیشود وقتی به زور به حالت دنده عقب میزنم حرکت نمیکند چه کار باید بکنم

  2. لطفا راهنمایی بفرمایید که چطوری دنده ای که تو حالت پارک گیرد کرده خلاص بشوم
    ۰۹۱۲۶۸۴۶۳۱۲

  3. باطری ماشین ضعیف درصورتی روشن بشه دنده به سختی از پارک خارج میشود ماشین تیگو ۵ اتومات راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *