تعمیر گیربکس ال 90

تعمیر گیربکس ال90

در تعمیرگاه تخصصی گیربکس نامبروان، صرفا تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک انجام می‌شود. 

لطفا در مورد گیربکس‌های دستی سوال نفرمایید.

یکی از خودروهای پر فرو در ایران ال 90 است، این خودرو در داخل کشور مونتاژ و تولید می‌شود و در مقایسه با سایر خودروهای هم‌رده به‌مراتب مصرف‌کنندگان بیشتری دارد، محبوبیت ال 90 به دلیل نوع گیربکس به‌کاررفته در ساختار این خودرو است، گیربکس ال 90 اگر به‌صورت مرتب تعمیر و سرویس شود کیفیت بالایی دارد و می تاوند سال‌ها بدون مشکل برای شما کار کند.

گیربکس‌های اتوماتیک راحت هستند، به‌خصوص در شرایط ترافیکی شلوغ که باید مرتباً دنده‌ها را استارت بزنید، متوقف کنید و دنده‌ها را عوض کنید. همچنین استارت را در سربالایی آسان می‌کند و به شما آزادی از کلاچ را می‌دهد. برخلاف گیربکس‌های معمول، نیز به نگهداری بسیار کمی نیاز دارند. اما آیا گیربکس‌های اتوماتیک و متغیر پیوسته (CVT) واقعاً بدون نیاز به تعمیر و نگهداری هستند؟

 

آشنایی با گیربکس‌های اتوماتیک

گیربکس، گشتاور را از موتور به چرخ‌ها منتقل می‌کند تا قدرت بهینه را برای مذاکره در شرایط مختلف رانندگی فراهم کند. در گیربکس دستی، این امر زمانی حاصل می‌شود که راننده بسته به شرایط رانندگی دنده مناسب را انتخاب کند.

گیربکس‌های اتوماتیک ضریب دنده مناسب را بدون دخالت راننده انتخاب می‌کنند. هر دو گیربکس دستی و اتوماتیک تعداد ثابتی از ضرایب دنده را ارائه می‌دهند. از سوی دیگر، یک CVT، ازنظر تئوری تعداد نامحدودی از نسبت‌های دنده را در یک محدوده ثابت ارائه می‌کند.

یک گیربکس معمولی نیاز به تعمیر و نگهداری دارد و در طول سرویس دوره‌ای بررسی می‌شود. همچنین به‌راحتی قابل تعمیر است. اما، اتوماتیک و CVT ها، حداقل طبق گفته اکثر سازندگان، نسبتاً بدون تعمیر و نگهداری هستند.

گیربکس اتوماتیک l90
گیربکس اتوماتیک l90

آیا با سرویس گیربکس اتوماتیک چیزی به دست می‌آید؟

در حالت ایدئال، یک گیربکس اتوماتیک باید بین 300000 تا 450000 کیلومتر کار کند. اکثر سازندگان می‌گویند که خودروهای اتوماتیک آن‌ها نیازی به تعویض روغن گیربکس ندارند. بنابراین، مگر اینکه شما نشتی داشته باشید، ازنظر تئوری، نیازی به تعویض مایع نیست. در عمل، همه‌چیز در اکثر گیربکس‌های اتوماتیک چندان هموار نیست.

در بسیاری از خودروهای اتوماتیک، علائم عجیب‌وغریب مربوط به گیربکس پس از طی حدود 150000 کیلومتر ظاهر می‌شود. تجربه نشان می‌دهد که خدمات معمولاً به پیشگیری یا رفع این مشکلات کمک می‌کند. اگرچه طبق نظر اکثر سازندگان نیازی به تغییر سیال گیربکس نیست، اما در واقعیت، خواص اساسی سیال با افزایش سن بدتر می‌شود.

علائم مشکلات انتقال

وقتی ماشین شما شروع به رفتار عجیب می‌کند، می‌دانید که مشکل گیربکس دارید. تعویض دنده کمتر نرم می‌شود. گاهی دور موتور می‌چرخد ​​اما ماشین جلو نمی‌رود. این علائم ممکن است در ابتدا مشکلی نداشته باشند، اما تمایل دارند بدتر شوند و پس از مدتی به دلایل جدی نگرانی تبدیل شوند.

هنگامی‌که علائم بسیار حاد می‌شوند، تقریباً پایان انتقال را نشان می‌دهد. تعمیر گیربکس به‌موقع می‌تواند به جلوگیری از چنین مشکلاتی کمک کند و از هزینه هنگفت یک گیربکس جدید صرفه‌جویی کند. ترفند این است که از رسیدن انتقال به نقطه بدون بازگشت جلوگیری کنید.

تعمیر گیربکس l90
تعمیر گیربکس l90

سرویس گیربکس اتوماتیک

اگرچه صرفه‌جویی در گیربکس در مراحل اولیه آسان‌تر است، اما تلاش برای شستشوی مایع گیربکس حتی در مراحل بعدی ضرری ندارد. در بسیاری از موارد، تغییر مایع انتقال می‌تواند عملکرد انتقال را تا حد زیادی بازیابی کند، حتی اگر علائم حاد باشند. هیچ تضمینی وجود ندارد، اما اغلب کار می‌کند و یک‌راه خوب و ارزان برای رفع مشکل است.

هزینه یک گیربکس جدید تقریباً ده برابر هزینه شستشوی مایع انتقال است. بنابراین، تلاش برای تعمیر منطقی است. ممکن است انتقال را به عملکرد کامل خود بازگرداند، اما برخی از علائم ناپدید می‌شوند و برخی دیگر کمتر چشمگیر می‌شوند. حفظ انتقال در مراحل اولیه بسیار بهتر از انجام این قمار است.

تعمیر گیربکس رنو
تعمیر گیربکس رنو

سرویس CVT

برخلاف گیربکس دستی یا اتوماتیک، یک CVT ازنظر تئوری می‌تواند نسبت‌های دنده بی‌نهایت را در یک محدوده ارائه دهد. این قدرت مناسب برای انواع شرایط رانندگی و مصرف سوخت عالی را ارائه می‌دهد.

درحالی‌که خرابی گیربکس خودرو حکم اعدام برای ماشین شما نیست، اما قطعاً می‌تواند یک تعمیر اساسی باشد. معمولاً به معنای خرابی زیاد و قبض هنگفت است. انتقال شما یک اثر یا هنر شگفت‌انگیز است. خوب، ممکن است نخواهید آن را روی شومینه خود نصب کنید، اما باید اعتراف کنید که چگونه همه این چرخ‌دنده‌ها و یاتاقان‌ها و قطعات با شکل جالب کنار هم قرار می‌گیرند تا سیستمی ایجاد کنند که درواقع وسیله نقلیه شمارا از نقطه A به نقطه حرکت می‌دهد. برخی می‌گویند که گیربکس دومین قسمت مهم خودرو در کنار موتور است. اما، من با احترام مخالفم. این واقعاً یک تلاش تیمی است – شما نمی‌توانید یکی را بدون دیگری داشته باشید. درحالی‌که، من حدس می‌زنم که شما می‌توانید، اما آن‌ها به‌طور مستقل بی‌فایده هستند. آن‌ها مانند قلب و مغز ماشین شما هستند. آن‌ها باهم کار می‌کنند. بنابراین، مشکل در گیربکس شما می‌تواند بر عملکرد موتور تأثیر بگذارد. و اگر آن را برطرف نکنید، ممکن است مشکلات بزرگ‌تری داشته باشید.

اما، برخلاف تصور رایج، خرابی گیربکس خودکار همیشه نباید ترسناک باشد درحالی‌که می‌تواند یک ماجراجویی پرهزینه باشد، در بسیاری از موارد، مشکل درواقع بسیار جزئی است.. و مانند هر چیز مکانیکی، اگر مشکل را زود تشخیص دهید، ممکن است بتوانید از مسائل جدی‌تر جلوگیری کنید. اما، همیشه نمی‌توانید روی مکانیک‌ها حساب کنید تا راه آسانی را به شما ارائه دهند. از این گذشته، آن‌ها برای کسب درآمد در این کار هستند. بنابراین، وقتی زنی را می‌بینند که از درهای خانه عبور می‌کند، علائم دلار در چشمانشان دیده می‌شود.

گیربکس‌ها دستگاه‌های پیچیده و پیچیده‌ای هستند، بنابراین تعمیر آن‌ها معمولاً به یک متخصص نیاز دارد. اما این بدان معنا نیست که شما باید هر تشخیصی را که به شما داده می‌شود بپذیرید. اگر شک دارید، نظر دوم را دریافت کنید. یا بهتر از آن، یاد بگیرید که چگونه رایج‌ترین نشانه‌های خرابی گیربکس خودکار را تشخیص دهید و چگونه راه‌حل‌های ساده را قبل از مجوز تعمیر گران‌قیمت گیربکس خودرو رد کنید. تعویض یا بازسازی ممکن است ضروری باشد، اما مهم است که ابتدا احتمالات دیگر را بررسی کنید. شما هرگز نمی‌دانید، برخی از دانش‌های اولیه می‌تواند هزاران دلار برای شما صرفه‌جویی کند.

تعمیر گیربکس l90
تعمیر گیربکس l90

علائم خرابی گیربکس خودرو

  • لغزش.  این‌زمانی است که موتور شما می‌چرخد ​​اما ماشین شما پاسخ نمی‌دهد. اگر لاستیک‌هایتان روی یخ لیز بخورند یا در برف‌گیر کنند، این شبیه به واکنش خودروی شماست. پدال گاز را فشار می‌دهید و صدای غرش موتور را می‌شنوید، اما انگار به‌جایی نمی‌رسید. لغزش بر توانایی گیربکس شما برای به جلو راندن خودرو تأثیر می‌گذارد و اگر واقعاً بد شود، درنهایت ممکن است اصلاً حرکت نکنید.
  • نشت روغن گیربکس.  زیر ماشین خود را به‌طور منظم چک کنید تا مطمئن شوید که نشتی وجود ندارد. در اکثر گیربکس‌های اتوماتیک، مایع قرمزرنگ است، بنابراین اگر متوجه یک گودال رنگی روی زمین شدید، احتمالاً باید ماشین خود را چک کنید. درواقع، اگر اصلاً حوضچه‌ای را مشاهده کردید (به‌جز آن‌هایی که از AC خودساخته شده‌اند) باید بیشتر بررسی کنید.
  • بوی سوختگی گیربکس  اگر سطح مایع شما پایین باشد، گیربکس شما ممکن است بیش‌ازحد گرم شود. وقتی گیربکس یا مایع گیربکس شما خیلی داغ می‌شود، ممکن است متوجه بوی سوزش شوید. سطح مایع خود را بررسی کنید و در صورت لزوم اضافه کنید. همچنین ممکن است بخواهید بدانید که چرا سطح در وهله اول پایین بود.
  • صدا.  کوبیدن، ناله کردن، زمزمه کردن، وزوز کردن، کوبیدن و رنده کردن همگی می‌توانند نشانه مشکلات انتقال باشند. این صداها می‌توانند ناشی از ساییدگی و پارگی باشند، اما همچنین می‌توانند به معنای سطح پایین مایع باشند.
  • تأخیر در تعامل / عدم پاسخگویی  گاهی اوقات انتقال شما نمی‌خواهد کاری را که شما درخواست می‌کنید انجام دهد. درست مثل بچه‌های شما، درست است؟ اما، برخلاف فرزندان شما، مواقعی وجود دارد که مذاکرات مادرانه (معروف به رشوه) وسیله نقلیه شمارا متقاعد نمی‌کند که رفتار مناسبی داشته باشد. درجات مختلفی از تعامل با تأخیر وجود دارد، و گاهی اوقات ما درخطر این هستیم که چیزها را برای مدت طولانی رها کنیم.
  • جابجایی خشن  بازهم، ماشین شما باید به‌آرامی بین دنده‌ها حرکت کند. اگر متوجه لرزش، تکان خوردن، ضربه زدن، به هم خوردن یا جابجایی ناگهانی/سختی شدید، ممکن است نشانه‌ای از مشکلات انتقال باشد.
  • رنگ مایع.  مایع گیربکس قرمز، شفاف و دارای بوی کمی شیرین است. به یک نمونه مایع تمیز و جدید نگاه کنید تا رنگ و بوی صحیح را بدانید. اگر مایع خودروی شما کدر، تیره یا کثیف است، این می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات باشد. گاهی اوقات تعویض روغن یا انجام شستشوی گیربکس مشکل را برطرف می‌کند. در برخی موارد ممکن است تعمیرات جدی‌تری لازم باشد.
  • چراغ موتور را بررسی کنید  سنسورهای موجود در خودروی شما می‌توانند لرزش‌های کوچک یا مشکلات دیگر را حتی قبل از اینکه متوجه آن‌ها شوید، تشخیص دهند. چراغ چک موتور می‌تواند هشداری در مورد مشکلات گیربکس باشد، به‌خصوص اگر شما نیز هر یک از علائم بالا را تجربه می‌کنید.
تعمیر گیربکس l90
تعمیر گیربکس l90

چگونه از مشکلات گیربکس خودکار جلوگیری کنیم

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از شارژ بیش‌ازحد یا «پاره شدن» این است که به مکانیک نشان دهید که درک درستی از نحوه کار وسیله نقلیه شما دارند. با انجام برخی بازرسی‌های ساده‌روی گیربکس خود، می‌توانید به مکانیک توضیح دهید که ماشین شما دقیقاً چه‌کار می‌کند و چه نتیجه‌ای گرفته‌اید. بارد کردن یا تأیید دلایل احتمالی، می‌توانید قبل از پرداخت هزینه تعمیر گیربکس خودرو، یک مکالمه هوشمندانه و آگاهانه با تکنسین داشته باشید.

  1. سطوح سیال انتقال را بررسی کنید.  سیال مانند طناب حیات سیستم است. گیربکس را روغن‌کاری می‌کند، خنک می‌کند و نیرو می‌دهد. وقتی به‌اندازه کافی وجود نداشته باشد، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود، مانند:
  • ماشین به‌درستی جابجا نمی‌شود
  • مایع می‌تواند بیش‌ازحد گرم شود / بسوزد
  • ممکن است وسیله نقلیه حرکت نکند – برای به حرکت درآوردن یا به حرکت درآوردن ماشین باید مایع کافی در سیستم وجود داشته باشد. این ممکن است به‌ویژه هنگام بالا رفتن از یک تپه یا چرخش شدید قابل‌توجه باشد.
  • افزایش اصطکاک می‌تواند باعث آسیب به قطعات انتقال مانند بلبرینگ یا دندانه‌های چرخ‌دنده شود.

مایع گیربکس پایین درنهایت می‌تواند منجر به آسیب و خرابی گران‌قیمت گیربکس خودکار شود، بنابراین حتماً سطوح را به‌طور مرتب بررسی کنید.

گیربکس اتوماتیک ال90
گیربکس اتوماتیک ال90

مطمئن نیستید که چگونه مایع گیربکس را بررسی کنید؟

  • همیشه وقتی مایع داغ است آن را بررسی کنید. بهتر است این کار را بعد از مدتی رانندگی انجام دهید.
  • ماشین باید در حال اجرا باشد.
  • ماشین را در پارک بگذارید.
  • مطمئن شوید که ماشین روی سطح صافی قرار دارد.
  • درپوش مایع گیربکس را بازکنید، میله اندازه‌گیری را بیرون بکشید و آن را با یکپارچه یا حوله پاک‌کنید.
  • میله را دوباره وارد کنید و دوباره آن را بیرون بکشید و سطح روی چوب را بخوانید.
  • در صورت لزوم مایع اضافه کنید.
  1. رنگ و بوی مایع گیربکس را بررسی کنید.  هنگامی‌که سطح را بررسی می‌کنید، رنگ و بوی مایع را نیز بررسی کنید. اگر کثیف به نظر می‌رسد یا بوی سوختگی می‌دهد، سیستم را شسته و توسط متخصص بازرسی کنید.
  2. پالایه را بررسی کنید.  مسدود شدن یا گرفتگی پالایه می‌تواند علت بسیاری از مشکلات رایج انتقال باشد. قبل از موافقت با تعمیرات عمده گیربکس خودرو، ابتدا آن را تعویض کنید.
  3. نشتی را بررسی کنید.  به زیر ماشین نگاه کنید تا ببینید آیا حوضچه‌های مایع قرمزرنگی را مشاهده می‌کنید. به خاطر داشته باشید که اگر سطح پایین باشد، مایع ممکن است بسوزد. در این مورد، گودال‌ها نیز ممکن است تیره‌تر، حتی سیاه‌رنگ باشند. گیربکس واقعاً مانند موتور شما از روغن استفاده نمی‌کند، بنابراین سطح پایین تقریباً همیشه به این معنی است که شما درجایی نشتی دارید، حتی اگر چیزی روی زمین متوجه نشوید. سعی کنید مایع اضافه کنید و ببینید آیا سطح دوباره پایین می‌آید یا خیر. اگر چنین است، باید از یک تکنسین بخواهید که منبع نشتی را تعیین کند.
  4. یک ابزار تشخیصی بخرید. این ابزارها که «کد خوان‌ها» نیز نامیده می‌شوند، معمولاً در زیر صفحه ابزار در سمت راننده خودرو قرار می‌گیرند. دستگاه کدی را نمایش می‌دهد که به شما می‌گوید در معرض خطر خرابی گیربکس خودکار هستید یا خیر. حتی اگر مشکلی در انتقال وجود نداشته باشد، ابزار تشخیصی ممکن است به شما کمک کند تا علت مشکل را مشخص کنید.
گیربکس ال90
گیربکس ال90

تعمیر گیربکس ال 90، تعمیرگاه تخصصی گیربکس نامبروان

کار تیمی مؤثر

این بدان معناست که وقتی وسیله نقلیه خود را نزد ما می‌گذارید، از ابتدا تا انتها توسط بهترین دستان صنعت بازرسی و تعمیر می‌شود. تمرکز ما بر ارائه خدمات گیربکس اتوماتیک مقرون‌به‌صرفه یا خدمات مکانیکی به مشتریان خود است که به‌هیچ‌وجه باعث ناراحتی آن‌ها نمی‌شود. متخصصان گیربکس اتوماتیک ما در تعمیرگاه گیربکس نامبروان، قادر به ارائه سرویس‌های درجه‌یک خودرو هستند، درحالی‌که توانایی و مهارت در برخورد با چندین سرویس خودرو رادارند.  ما می‌توانیم به شما اطمینان دهیم که مکانیک ما می‌تواند از همه آن مراقبت کند.

وقتی نوبت به بازسازی و تعمیر کامل گیربکس ال 90 اتوماتیک می‌رسد، تیم ما در همه زمینه‌ها بسیار ماهر و کاملاً آموزش‌دیده‌اند، به‌طوری‌که می‌توانند به‌طور مؤثر به طیف گسترده‌ای از وسایل نقلیه مختلف پاسخ دهند. این بدان معنی است که صرف‌نظر از مدل و مدل وسیله نقلیه شما، ما می‌توانیم با هرگونه مشکل گیربکس خودکار مقابله کنیم.

تعمیرگاه گیربکس ال90
تعمیرگاه گیربکس ال90
امتیاز 5 از 5

برای رفع مشکل خودروی خود و یا انجام سرویس های دوره ای و یا هماهنگی جهت ارسال خودروبر رایگان در تمامی نقاط کرج، با کارشناسان ما تماس بگیرید:  ۰۹۱۲۷۶۵۶۰۶۷

——————————————————-

راه های ارتباطی با نامبروان

موبایل (ایمان پرناک): ۰۹۱۲۷۶۵۶۰۶۷

اینستاگرام: gearboxnumber1@

کانال آپارات نامبروان

کانال یوتوب نامبروان

——————————————————-

در تعمیرگاه تخصصی گیربکس نامبروان، صرفا تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک انجام می‌شود. 

لطفا در مورد گیربکس‌های دستی سوال نفرمایید.

ایمان پرناک

تعمیرگاه تخصصی گیربکس نامبروان با مدیریت ایمان پرناک، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۲ در زمینه تعمیرات گیربکس های اتوماتیک آغاز کرد.

این تعمیرگاه همواره به دنبال ارایه بهترین خدمات و سرویس ها به مشتریان خود بوده است و اکنون مجهز به پیشرفته ترین دستگاه های عیب یاب تخصصی گیربکس کلیه خودروها می باشد.

تعمیرگاه گیربکس نامبروان جهت جلب رضایت شما مشتریان گرامی، خدماتی چون مشاوره تلفنی و همچنین خودروبر رایگـان از سراسر نقاط کـرج قرار داده است.

ایمان پرناک: ۰۹۱۲۷۶۵۶۰۶۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *