تعمیر گیربکس آریو

تعمیر گیربکس آریو

در تعمیرگاه تخصصی گیربکس نامبروان، صرفا تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک انجام می‌شود. 

لطفا در مورد گیربکس‌های دستی سوال نفرمایید.

تعمیر گیربکس آریو

تعمیرگاه گیربکس آریو

آریو یکی دیگر از خودرو های چینی مونتاژ شده در ایران است. این خودرو توسط شرکت خودرو سازی سایپا برای اولین با در ایران مونتاژ و عرضه شد با توجه به اینکه این خودرو مونتاژ است نسبت به خودرو های دیگر خارجی قیمت مناسب تری دارد و گیربکس آن هم به صورت اتوماتیک است. با توجه به نقش و کارکد مهم گیربکس خودرو آریو در کارایی درست ماشین در این مقاله قصد داریم تا گیربکس خودرو آریو را بررسی کنیم.

 

آریو سایپا

در سال 1393 بعد از نهایی کردن مذاکرات بین سایپا و زوتی (یا همان زوتای) مدل Z300 ابتدا به S300 تغییر نام داد و برای نخستین باز نسخه ی مونتاژ شده این ماشین وارد بازار ایران شد. و در نهایت نسخه مونتاژ آن تحت نام آریو عرضه شد.

آریو می‌تواند یک دستاورد مهم برای سایپا باشد اما به نظر می‌رسد که با برخی از تصمیمات این اتفاق نیفتاد. آریو در بازار خرید و فروش دست دوم خود اوضاع نابسامانی دارد؛ اما در میدان رقابت می‌تواند مقابل برلیانس H330‌ حرف‌های خوبی برای گفتن داشته باشد.

علاوه بر تغییرات جزیی در شکل صندلی‌ها و لوازم داخلی، تفاوت قابل‌توجهی بین مدل‌های مونتاژ آریو وجود ندارد. بزرگ‌ترین تفاوت بین S300 و Z300 یعنی نسخه‌های ایرانی و چینی، حذف بسیاری از گزینه‌های استاندارد مشاهده‌ شده در نسخه چینی از جمله ویرایشگر ۷ اینچی و دکمه کنترل روی فرمان است.

البته ساختار پیشرانه و گیربکس از نسخه چینی به عاریت گرفته شده‌ است. با توجه به اینکه خودرو آریو ماشینی مونتاژ شده در ایران به حساب می آید قطعات آن مانند سایر خودرو های خارجی به راحتی در ایران پیدا نمی شوند. به همین دلیل است که نگهداری درست از خودرو در اولویت است.

متاسفانه از اواخر خرداد سال 1399 به دلیل تحریم ها قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو آریو وارد بازار ایران نشدند و خط تولید این خودرو در ایران عملا بسته شد. خودرو های آریو که در حال حاضر در بازار ایران خرید و فروش می شوند همگی دست دوم هستند و خودروی نویی ازخرداد 1399 به بعد در ایران تولید نشده است.

تعمیر گیربکس آریو
تعمیر گیربکس آریو

ویژگی های خودرو آریو

یکی از ویژگی‌های این ماشین فاصله محوری ۲۷۰۰ میلی متری آن است، که یک خودروی جادار و  بسیاربزرگ است؛ همچنین صندلی‌های عقب این ماشین از نوع تا شونده هستند و شما می‌توانید فضای صندوق عقب ماشین را افزایش دهید.

از نظر طراحی کمپانی زوتای چین زوتای زد۳۰۰ را کاملا از روی خودرو تویوتا آلیون 2008 کپی کرده است و طراحی آریو کاملا مشابه آن است.

از نظر امکانات خودرو آریو دارای دو ایربگ ترمز ABS و EBD و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر است. علاوه بر این دارای آپشن های رفاهی دیگری نیز است که عبارتند از: سیستم تهویه مطبوع، رایانه سفری و سنسور پارک دنده عقب . خودرو آریو توانسته است با توجه به امکاناتی که دارد 4 ستاره کیفی دریافت کند.

تعمیر گیربکس آریو
تعمیر گیربکس آریو

مشخصات فنی خودرو آریو

موتور آریو توانایی تولید  ۱۲۷ اسب بخار قدرت و همچنین ۱۵۱ نیوتون متر گشتاور را دارد. خودرو آریو در دو مدل موتور عرضه می شود، موتور اول موتوری است که به ان اشاره کردیم و موتور دوم موتور۱۵۰۰cc است که ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور را تولید می‌کند.

هر دو نوع موتور فناوری میتسوبیشی دارند. وزن خودرو آریو ۱۲۷۵ کیلوگرم است و از نظر گیربکس نیز در دو نوع مختلف تولید و عرضه می شود: گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک و ۵ سرعته دستی. هر دو گیربکس ساخت هیوندای کرده هستند، گیربکس زد 300 قدرت را به جرخ های جلو خودرو به صورت مساوی تقسیم می کند. در مدل اتوماتیک خودرو آریو شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو حدود ۱۲٫۵ ثانیه است اما در نمونه دنده دستی حدود ۱۰ ثانیه است و نمونه دنده دستی هم در مقایسه با سایر خودرو های دنده دستی سرعت خوبی دارد. در ارتباط با مصرف سوخت نیزمصرف سوخت ترکیبی آریو ۷٫۱۸ لیتر به ازای صد کیلومتر است.

آریو  در بازار با یک پیشرانه چهار سیلندر خطی اما با حجم‌های مختلف موجود است. اولی با حجم ۱۶۰۰ سی‌سی دارای حداکثر قدرت ۱۱۲ اسب‌بخار و ۱۵۱ نیوتن گشتاور است، که با یک موتور چهار سرعت انتقال اتوماتیک، و مدل دوم، یک موتور ۱۵۰۰ سی‌سی با حداکثر قدرت ۱۰۳ اسب‌بخار و ۱۴۱ نیوتن نیرو تامین می‌شود، که تنها با یک گیربکس دستی پنج سرعته به فروش می رسد.

تعمیر گیربکس آریو
تعمیر گیربکس آریو

از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، آریو به چهار نوع تقسیم می‌شود:

STANDARD 1.5 دستی

ELEGANT 1.5 دستی

ELEGANT 1.6 اتوماتیک

ROYAL 1.6 اتوماتیک

متاسفانه گیربکس اتوماتیک آریو عملکرد کندی دارد و اصلا قابل مقایسه با سایر خودرو های خارجی موجود در بازار ایران نیست. به همین دلیل اگر می خواهید خودروی شما دچار مشکل نشود باید برای سرویس به موقع خودرو مراجعه کنید. دنا، رنو تندر 90، پژو پارس، پژو 206 صندوقدار، پژو 207 صندوقدار، برلیانس H230 و برلیانس خودرو هایی هستند که از نظر امکانات هم رده با آریو هستند.

تعمیر گیربکس آریو
تعمیر گیربکس آریو

گیربکس آریو

همان طور که اشاره کردیم گیربکس خودرو آریو ضعیف و کند است و در مقایسه با سایر خودرو ها بیشتر خراب می شود. با توجه به این نکته که آسیب دیدن گیربکس خودرو سبب آسیب دیدن سایر قطعات خودرو می شود در صورت بروز هر نوع مشکل یا صدای غیر عادی در گیربکس باید سریعا به تعمیرگاه مراجعه کنید.

در ادامه به نکاتی که در صورت بروز نشان دهنده ی آسیب گیربکس هستند اشاره خواهیم کرد:

تعویض به موقع روغن گیربکس در کیلومتر و زمان های تعیین شده ، این زمان ها عموما توسط شرکت تولید کننده و پس از بررسی های دقیق اعلام می شوند به مهین دلیل مرجع مهمی برای انتخاب زمان سرویس به موقع ماشین هستند.

اگر احساس می کنید گیربکس شما خراب است ، روغن ریزی دارد یا صدای تقه می دهد سریعا برای تعمیر آن  مراجعه کنید چرا که اگر گیربکس در زمان مناسب تعمیر نشود احتمال خرابی قطعات دیگر بسیار بالا می رود و شما ناچار به پرداخت هزینه بیشتری هستید.

تعمیر گیربکس آریو
تعمیر گیربکس آریو

تعمیر گیربکس آریو

خودرو آریو یکی از خودرو های مونتاژ شده در ایران است که در حال حاضر تنها خودرو آریو دست دوم در بازار ایران موجود است به همین دلیل باید در نگهداری و مراقبت از خودرو کوشا تر باشید.

امتیاز 4 از 5

برای رفع مشکل خودروی خود و یا انجام سرویس های دوره ای و یا هماهنگی جهت ارسال خودروبر رایگان در تمامی نقاط کرج، با کارشناسان ما تماس بگیرید:  ۰۹۱۲۷۶۵۶۰۶۷

——————————————————-

راه های ارتباطی با نامبروان

موبایل (ایمان پرناک): ۰۹۱۲۷۶۵۶۰۶۷

اینستاگرام: gearboxnumber1@

کانال آپارات نامبروان

کانال یوتوب نامبروان

——————————————————-

در تعمیرگاه تخصصی گیربکس نامبروان، صرفا تعمیر گیربکس‌های اتوماتیک انجام می‌شود. 

لطفا در مورد گیربکس‌های دستی سوال نفرمایید.

ایمان پرناک

تعمیرگاه تخصصی گیربکس نامبروان با مدیریت ایمان پرناک، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۲ در زمینه تعمیرات گیربکس های اتوماتیک آغاز کرد.

این تعمیرگاه همواره به دنبال ارایه بهترین خدمات و سرویس ها به مشتریان خود بوده است و اکنون مجهز به پیشرفته ترین دستگاه های عیب یاب تخصصی گیربکس کلیه خودروها می باشد.

تعمیرگاه گیربکس نامبروان جهت جلب رضایت شما مشتریان گرامی، خدماتی چون مشاوره تلفنی و همچنین خودروبر رایگـان از سراسر نقاط کـرج قرار داده است.

ایمان پرناک: ۰۹۱۲۷۶۵۶۰۶۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *